Onlangs kreeg ik de vraag wat het verschil is tussen een discussie en een dialoog. David Bohm, geeft een goede uiteenzetting van het verschil in het boek “On Dialogue”. Een discussie legt nadruk op de verschillende standpunten van de betrokkenen. Het is net een ping pong spel. Waar mensen als het ware de ideeen heen en weer slaan. In een discussie worden argumenten of opmerkingen gebruikt. Het is de bedoeling om elkaar te overtuigen. Vaak worden er pogingen gedaan om tot een conclusie te komen.
De dialoog is een creatief proces met woorden op een gelijk niveau. Het vraagt een andere houding van medewerkers om echt in dialoog te gaan. Het is een ontmoeting met een ander op een diepere laag. Je deelt persoonlijke ervaringen, dromen en mogelijkheden. Het vraagt om aandachtig luisteren en reflecteren op wat er gezegd wordt en op wat er niet gezegd wordt. Tijdens de dialoog is het belangrijk oordelen los te laten en een ander geen advies te geven. Ook al denk je dat de ander wel advies kan gebruiken. De dialoog is een krachtige manier om een laag dieper te raken en hiermee creativiteit en energie vrij te maken.
Spelregels voor dialoog:
- Neem de tijd voor een dialoog. Geef deelnemers voldoende spreektijd.
- Wees echt nieuwsgierig naar wat een ander wil vertellen.
- Geef geen mening over het verhaal van de ander.
- Oordeel niet.
- Check je aannames.
- Vraag naar concrete voorbeelden of een toelichting als je de ander niet goed begrijpt.
- Waardeer het verhaal. Vraag je af wat het voor jou betekent.
- Spreek voor je zelf vanuit de ik-positie (geen je, wij of men).
- Behandel de ander met respect en vriendelijkheid. Iemand deelt een persoonlijk verhaal en stelt zich kwetsbaar op. Wel zo fijn als iemand zich veilig voelt.
- Betrek een gespreksleider die getraind is in de methodiek van dialoogbegeleiding.
- Creeer de juiste vibe in de zaal. Let op voldoende frisse lucht en een goede kop koffie of thee en maak het aangenaam.
De dialoog kan leiden tot nieuwe mogelijkheden en oplossingen. Op de werkvloer kan je de dialoog op verschillende manieren gebruiken. Bijvoorbeeld tijdens teamontwikkelingsessies en innovatiesessies. Onderschat de kracht van de dialoog niet. Zelf binnen je bedrijf een dialoog organiseren? Neem dan contact op via daphne@thedialoguefactor.nl